صنعت سازان کویر

به گزارش همشهری آنلاین، کیک یزدی یا کیک فنجانی که درواقع همان کاپ کیک و مافین فرنگی هاست، از عموم قدیمی ترین و نوستالژیک ترین عسل های ایرانی و از گوناگون کیک میسر شوهردار و اسفنجی است. ۲ طرز تهیه کیک یزدی زعفران خوشمزه و نرم عاری ماست (با شیر) و با ماست و نکات مهم کیک یزدی پف و نرم را در ادامه بخوانید.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه تیرامیسو | متورم وفن مستقر کردن معروف ترین دسر ایتالیایی در خانه

روش تهیه مربای به | نکات کلیدی برای خوشرنگ شدن این مربای خوشمزه

طرز تهیه فرنی با نشاسته | ترفندهایی بخاطر درست کردن این دسر خوشمزه

طرز تهیه شله زرد | نکات کلیدی پخت این نذری خوشمزه

مواد لازم

تخم مرغ: ۳ مغز

آرد: ۳ لیوان فرانسوی دسته دار

چربی مایع: یک سومین لیوان فرانسوی قسمت قسمت کردن دار

تشکر: یک پنجم استکان فرانسوی دسته دار

شیر: دوسوم استکان فرانسوی دسته دار (یا ماست سفت و بدون آب یک لیوان فرانسوی گروه دار)

زعفران وقت کرده غلیظ: یک ملاقه غذاخوری

وانیل: یک چهارم قاشق غذاخوری

گلاب: یک چهارم استکان فرانسوی دسته دار

بیکینگ پودر: یک ملاقه غذاخوری

کپسول کیک یزدی یا کاغذ کیک یزدی

کنجد بوسیله بها سلیقه



بیشتر بخوانید:

طرز تهیه خیارشور خانگی | فوت وفن تمهید خیارشور درون خانه 

سیاق تهیه سرکه سیب شوهردار | نکات مهم متین کردن این معجون لاغری 

طرز تهیه عرق نعنا دوآتشه در خانه | بهینه طریق نگهداری از این مایع ضد جریان هوا

طرز تمهید ترشی لوبیا سبز | این نکات را داخل تهیه انواع ترشی رعایت کنید

راه تهیه ترشی بامیه | سهل ترین روش محکم کردن ترشی همراه با نکات کلیدی روش تمهید

برای متین کردن یک کیک یزدی سهل و خوشمزه قبل از هر مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش فر را فاش کنید و درون دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. برای آماده کردن دستگاه کیک یزدی ابتدا باید شکر، دانه مرغ و وانیل را با هم خیساندن کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. پس ازآن روغن را تکثیر کنید و هم بزنید. وقتی که روغن هم کاملا مختلط شد ناچیز کمتر شیر یا ماست را اضافه کنید و لحظه اضافه کردن مرتب خیساندن را بی آرامی بزنید. پس ازآن گلاب و زعفران را اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: راه تمهید ماست خانگی | فوت وفن جماز کردن ماست سهل تو ساختمانی

برای افزایش کردن آرد به مواد تدریجی عمل کنید و آرد را کم کم اضافه کنید. اما قبل از اضافه کردن آرد باید آن را با بیکینگ پودر ترکیب کنید و دو بار غربال کنید. در واقع بها آرد پس ازآن از الک کردن باید ۳ لیوان فرانسوی دسته دار باشد. سپس آرد و بیکینگ پودر غربال شده را به سایر مواد کم ناچیز تکثیر کنید و درون همین حین هم بزنید. نکته رادیکال: برای مقاوم کردن کیک یزدی از جوش شیرین استفاده نکنید، همان بیکینگ پودر بخاطر پف کردن انواع کیک میسر و اسفنجی شبیه کیک یزدی کافی است.

بخاطر درست کردن کیک یزدی باید قالب کیک یزدی داشته باشد. کف قالب کپسول های کاغذی کیک یزدی را بچینید و در هر کپسول تا سه چهارم حجم کپسول مایه کیک بریزید و روی آن ها کنجد بپاشید. با ملاقه یک نشان ضربدر هم روی وسیله کیک یزدی بزنید تا درون فر پیله کند و صرفنظر بخورد. قالب کیک را بوسیله مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. حین پخت کیک درون فر به هیچگاه عنوان درِ فر را باز و بسته نکنید تا دمل کیک نخوابد و بافت کیک اسفنجی پیدا درنگ.

پس ازآن از ۱۵ دقیقه وقتی سطح کیک طلایی شد و ورم کرد با قعر چنگ یا طی دندان میزان پخت کیک را امتحان کنید. اگر طی دندان خشک از کیک خارج آمد کیک یزدی آماده است، اما اگر به نوک چنگال یا خلال دندان مایه خیس کیک چسبیده بود ۵ خواه ۷ دقیقه دیگر صبر کنید تا کیک شما بپزید. برای درست کردن کیک فنجانی یا همان یزدی از کشمش یا جوز خرد شده بی قراری داخل مایه کیک می توانید استفاده کنید، می توانید مقداری ۲ الی سه گانه قاشق آب پرتقال یا اسانس موز به مایه کیک هم افزایش کنید تا کیک فنجانی با بو و طعم موز خواه پرتقال یا هر ثمر دیگری که دوست دارید داشته باشید. در عارض تمایل می توانید روی کیک یزدی را با خامه فرم گرفته قنادی نظام کنید و زیباترش کنید.

طرز تهیه کیک یزدی بدون فر و در ماهیتابه

طرز تهیه کیک یزدی با ماست یا بدون ماست (با شیر) بدون فر بی آرامی امکان پذیر است. چنانچه فر یا توستر ندارید از قابلمه برای درست کردن کیک یزدی استفاده کنید و به جای کپسول کاغذی کیک یزدی هم از فنجان کاربرد کنید و سه چهارم حجم فنجان را با وسیله کیک لبالب کنید. برای این کار در یک قابلمه به کمیت نصف اوج فنجان ها آب بریزید و روی شعله سرگین قرار دهید تا آب جوش بیاید. سپس از اینکه آب جوش آمد فنجان ها را تو قابلمه بچینید.

اذن دهید فنجان ها بوسیله مدت ۱۵ دقیقه روی شعله متوسط سرگین بمانند (درِ قابلمه را باز بگذارید) سپس بعد از ۱۵ دقیقه زیر اجاق را ساکت کنید و یک پارچه پاکدامن روی قابلمه قرار دهید. ایالت دقیقه به همین صورت زمان دهید تا فنجان ها داخل قابلمه باشند و به هیچگاه عنوان پارچه را از درِ قابلمه را برندارید تا پیله کیک نخوابد. بعد از خانه دادن دقیقه کیک یزدی ها آماده هستند. کیک یزدی ها را از قابلمه بیرون بیاورید و بگذارید تا خنک شوند.

نسب: روزنامه کوروش
  • ۹۹/۰۸/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی