صنعت سازان کویر

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از اعتماد، با وجود استواری زمزمه های کاهش بیشتر قیمت دلار در میدان فردوسی، هیجان در روز اخیر به سطح بالاتری رسید تا جایی که تپش خرید به خصوص تو راسته مسکن و خودرو شدت گرفته است.

هر چند در این بازارها خریداران اندک از فروشندگانند و به نوعی منتظر سیاست های متقابل ایران تو برابر رییس جمهور جدید امریکا هستندچرا که معتقدند اگر محاکمه ها متناسب باشد، چه بسا ارزش دلار از ارج های فعلی نیز پایین پر حرارت می آید بنابراین فروش با قیمت های فعلی قانون دان زدودن. ولی تلاش بخش دیگری از اقتصاد ایران که از جریان سازی و بلندی روبیدن نرخ دلار نفع می برد نیز باعث حیرت شده و بعضا مشاهده شده این افراد تو فداکار کانال های تلگرامی به «خبرسازی» روی آورده اند تا بتوانند جلوی کاهش بیشتر ارزش را بگیرند.

خبرسازی برای جلوگیری از ریزش مقدار ها در مطلع در یک قسمت قسمت کردن تلگرامی فروشندگان خودرو آغاز شد و با اقدام متقابل آدم در شبکه های مجازی و هشتگ «دلال سکته کن» ادامه یافت. تا اینکه گام اعتراض بوسیله عدم دگرگونی ارزش ها آن هم داخل شرایطی که نرخ دلار نسبت به ابتدای آبان ۱۴ درصد کاهش داشته، به سایت های بزرگ سودا کالا نیز رسیده و بسیاری از کاربران شبکه های مجازی با انتقاد از عملکرد آن ها در عدم کاهش قیمت محصولات پایگاه تو شرایطی که مقدار دلار سقوط داشته، از آن ها خواسته اند قیمت ها را تبدیل دهند.

به گفته کاربران در بسیاری از سایت ها کالاهایی که تا هفته عاقبت مهر ماه و به برهان صعود ارزش دلار، «ناموجود» حیات بوسیله یک باره موجود شدند، اما با همان قیمت مهرماه. به نظر می رسد دلالان و خبرسازان بازارها از هر فرصتی برای جلوگیری از کاهش حاشیه نویسی سود دلالی استفاده می کنند.

نگهداری میدان با خبرسازی
تغییر اقدام دلار در بازار از بامداد پنجشنبه و تو شرایطی آغاز شد که اخبار مخابره شده از امریکا، پیشی قبض بایدن از رقیب جمهوری یا خود را علامت می داد. با بود اینکه راسته نیم تعطیل بود، اما نرخ دلار تا کانال ۲۶ هزار تومان کاهش یافت. به اسلوب ای که طی ۶ روز طرز کار و از شنبه ۱۰ آبان تا پنجشنبه ۱۵ آبان بسیار از ۵ درصد نزول داشت و از ۲۸ هزاره تومان به ۲۶ هزاره و ۳۵۴ تومان رسید. هرچند کاهش قیمت ها با بازگشایی بازارها تو روز گذشته کاهش بیشتری گرفت و حتی برخی فعالان راسته ارز معتقدند ارزش ها روند نزولی خود را ادامه می دهند.

هر چند به باور کارشناسان اقتصادی کاهش نرخ دلار ناشی از اثرات جریان برگزینی بایدن است و درون میان مدت قیمت دلار در یک ارج تثبیت خواهد شد که «مقدار یا کانال تثبیت» همچنین وفاق زیادی به اقدامات دولت فعلی و دولتی که در ۱۴۰۰ پهلو شیوه کار می آید، دارد. اما جدای از انتظاراتی که درون بازارهای دارایی برای کاهش یا ثبات میان مدت ارج ها آن تیمار درون شرایطی که رسم تحلیف رییس جمهور منتخب هنوز برگزار نشده، شکل گرفته، تلاش های برخی بازارسازان برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت هاست. به نظر می رسد باز شدن روزنه خواهش برای بهبود شرایط، گروهی از دلالال را به تامل انتشار اعلام غیرواقعی انداخته تا بازارها را در شرایط نااطمینانی نگه دارند.

شایعه پراکنی در میدان خودرو
همگی چیز با یک اسکرین شات از گروه فروشندگان خودرو آغاز شد. جایی که یک فروشنده خطاب بوسیله هم صنف هایش گفته حیات که در گروه های متنوع شایعه پراکنی کنند تا «مردم پول های سندیت را به جای بورس بوسیله بازار خودرو آورند چرا که بورس در آینده زکام خواهد داشت و ضرر هنگفتی به سهامدارانش می زند». تاکید بخاطر ورود نقدینگی های سرگردان به بازار خودرو در حالی است که پیاده شدن بن مشاهدات میدانی افراد برای معامله خودرو عجله ای ندارند و معتقدند نرخ ها کاهش بیشتری خواهد یافت.

چرا که دستاویز خودروسازان برای افزایش بها ها که همان ارتعاش قیمت ارز بود، به زودی از بین می جوی و قیمت ارز داخل یک بها یا کانال تثبیت خواهد شد. البته سعید موتمنی، رییس هیئت قانونگذاری فروشندگان خودرو داخل مصاحبه ۱۳ آبان خود کاهش قیمت درون میدان خودرو را حتمی نمی دانست چرا که بر این باور است اقدامات بانک مرکزی تو مدیریت شرایط پس از انتخابات امریکا برای کاهش قیمت ها در بازار دارایی ها تعیین کننده نم از هر عامل مسئله دیگر است.

اما نکته دیگر در خصوص بازار خودرو، تغییرات «اغلب مثبت» قیمت خودروهای داخلی نسبت به آخرین روز بازار در سایت های فروش است. بوسیله عنوان مثال دسته پراید نسبت به آخرین روز راسته بین ۲.۶ و ۰.۸۷ درصد افزایش داشته اند. در گروه سمند نیز قیمت های روز شنبه بین ۱.۵۶ تا ۲.۲۵ درصد تکثیر را نشان می دهد. این داخل حالی است که برخی خبرگزاری ها از کاهش ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی خودرو در مشاهدات میدانی وقوف دادند. با حیات اجازه اضافه ۲۵ درصد قیمت خودروها در پاییز، بوسیله رویت می رسد این کاهش امین نخواهد بود. چرا که فعالان می گویند عمده خریداران مشتاق کاهش مقدار ها هستند و این بازار تو رکود به شیوه می سرما.

مورد عجیب داخل بازار مسکن
اشاعه آگهی فروش ۲۵۲ واحد به صورت یکجا درون منطقه ۲۲ تهران و خرید یکجا ۵۶ واحد آپارتمان تو اصفهان نیز از دیگر رخدادهای نوظهور میدان بناء پس از نزدیک شدن بایدن به کاخ سفید بود. ولی روز گذشته نیز روند فروش یکجای آپارتمان درون سایت ها شدت گرفته بود به گونه ای که تا لحظه نگارش این گزارش (شایسته کردن ۱۷) شهر آگهی فروش یکجا از سه گانه تا یازده مرتبه ثبت شده که برخی از این آگهی ها در مناطق گران تهران بودند. افزایش ثبت آگهی های فروش یکجای منزل مسکونی در حالی است که تا پیش از انتخابات امریکا بنیادی ترین مساله بازار مسکن از رویت کارشناسان بی آرامی صنوبر نبودن نمایش مسکن با تقاضا نشانی شده که به همین دلیل بها ها شتاب بیشتری به خود گرفته و تقاضاکنندگان اصلی از بازار خارج شدند.

از سوی دیگر عرضه کنندگان نیز تمایلی برای پیدایش ساختمان ندارند. چرا که معتقدند هیجان زیادی بر بازار فرمانده است که می تواند قیمت ها را تا اینکه درون کوتاه مدت تغییرات دهد. درون این راستا مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن گفت: «درون چند ماه گذشته بازارها خود را پهلو زمینه پیروزی ترامپ درون انتخابات بزرگواری جمهوری امریکا و ارج های بالای دلار تنظیم کرده بودند. پیروزی بایدن اطلاع جدیدی بود که به بازارها آمد و به همین برهان قیمت ها فورا اتفاق نمی افتد. صاحبان کالاها خواستار استقرار نرخ ارز می مانند و اگر ببینند ارج آن مدلل شده به تدریج قیمت کالاها را پایین می آورند. شاخص جریان هوا بی قراری مقداری کاهش می یابد.»

خرید سریع برای جلوگیری از زیان
واکنش به انتخابات امریکا محدود بوسیله میدان اموال نمی شود و تا اینکه تو لقمه فروشی ها نیز بیم برای کاهش بها ها وجود دارد. با خیز وجویی داخل برخی از این خرده فروشی ها می قابلیت دریافت کالاهایی که تا دیروز «ناموجود» بودند مانند گوشی تا لپ تاپ بوسیله سرزده موجود شدند، اما با همان ارج ارز ۳۰ هزاره تومانی آماده فروش هستند.

در کتاب ۲۹ مهر سال جاری گزارشی دامن عنوان «تقدیر عموم نخرید تا مفت شود» به طبع رسید که در آن بها فدایی اقلام نیز عنوان شده بود. تو زمان نگارش آن گزارش نرخ دلار نزدیک بوسیله کانال ۳۲ هزار تومان بود و در ۳۱ هزاره و ۸۰۰ تا ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان سودا می شد. با وجود کاهش بیش از ۲۱ درصدی قیمت ارز، ولی نرخ لپ تاپ «ایسوس مدل vivobook- X۵۴۰YA» که در آن گزارش عنوان شده بود تنها ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشت و به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزاره تومان رسید. ارزش گران ترین لپ تاپ موجود درون بازار درون آن وضعیت که «ایسوس مدل ROG Zephyrus Duo ۱۵ GX۵۵۰LWS» وجود نیز با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که ۴ درصد کاهش ارزش را علامت می دهد.
  • ۹۹/۰۸/۱۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی