صنعت سازان کویر

اخبار استفاده از پردازنده های سفارشی مبتنی بر آرم در مک بوک های آینده ی اپل دیگر اخبار جدیدی محسوب نمی شود. اپل درون رویداد WWDC به صورت رسمی اعلام کرد که به مرور استفاده از پردازنده های مبتنی پهلو معماری x86 اینتل را داخل کامپیوترهای شخصی خود عاقبت می دهد و پردازنده هایی سفارشی مبتنی بر معماری آرم را به کار خواهد گرفت. تغییر مسیر بازپسین کوپرتینویی ها، پس از سال ها شایعه و حدس و احتمال اجرا می شود. از مدت ها پیش، نگرانی ها دوروبر تأثیر کمبودها و مشکلات اینتل و چالش های زنجیره ی تأمین آن ها به خشکی امدن محصولات اپل، عاطفه می شد.

تغییر در خوش نویسی پردازنده های کامپیوتر مک، به اپل امکان می دهد تا زنجیره ی تأمین خود را به قیافه کامل ذیل کنترل داشته باشد. اکنون کوپرتینویی ها می توانند بهتر از گذشته، قطعات حیاتی که درون قلب لپ تاپ هایشان قرار دارد را مدیریت و بر فرایند طراحی و تولید آن ها بازرسی کنند. اکنون و پس از گذشت چند هفته از اطلاع رسانی اپل، شرکت تحقیقات بازار TrendForce تحلیلی ژرف از رویکرد متاخر اپل منتشر کرد. در گزارش شرکت، برنامه های تولید پردازنده ی سفارشی تو کمپ کوپرتینو بررسی و همچنین جزئیاتی از زمان ارائه ی مقدماتی محصولات مجهز به آن ها ارائه می شود. ترندفورس صرفه جویی هزینه برای اپل را بی قراری بررسی می کند که به خاطر اجرا شدن فرایندهای طراحی و تولید داخل داخل شرکت، به دست می آید.استعمال از پردازنده های اختصاصی برای اپل با نفع جویی ۱/۷ تا ۳/۴ میلیارد دلاری همراه می شود

تحقیقات ترندفورس نشان می دهد که اپل با طولانی قوا بوسیله سمت برنامه های تام برای استفاده از تراش ی سفارشی پیش می رود. مهاجرت نوک تیز و همه جانبه ی اپل از پردازنده های اینتل بوسیله خراش های اختصاصی مبتنی پیاده شدن آرم، اندکی دور از ذهن و تا اینکه غیرممکن به نظر می رسد. ازطرفی اپل تصمیم دارد تا هرچه زودتر و از ابتدای سال آینده، مهاجرت را فاتحه یواش. اول مسیر جدید، زمانی خواهد بود که ورودی ویفرهای تراش به TSMC برسد.

پردازنده ها پیش از آن که داخل کامپیوترها قرار بگیرند، بخشی از قطعات بزرگ و نازک سیلیکونی بوسیله نام ویفر (Wafer) هستند که سپس در کارخانه های (فاندری) تولید تراشه مانند TSMC، میلیاردها مدار کوچک در لباس ترانزیستور اصطلاحا روی آن ها چاپ می شود. این ترانزیستورها، جریان الکتریسیته را داخل سطح ترانزیستور ممکن می کنند که درنهایت بوسیله انجام مجموعه ی عظیم دستوراتی می انجامد که کاربر نهایی ارسال کرده است.

شریک شدن ترندفورس پیش دماغ می کند که ویفرهای ابتدایی برای پردازنده های اپل، داخل نیمه ی اول سال ۲۰۲۱ به همدستی تایوانی TSMC تحویل داده می شود. موافق همین پیش بینی، می استعداد عرضه ی ابتدایی محصولات نهایی مبتنی پهلو پردازنده های سابق الذکر را انتهای سال آینده تخمین زد.



گزارش اخیر تقاضا می یواش که هریک از پردازنده های اختصاصی اپل، ۱۰۰ دلار نفقه دارد و با استفاده از گونه تولید نوآورانه ی ۵ نانومتری درون TSMC مخلوق می شود. درون مقام مقایسه، پردازنده های Core i3 که مبتنی پیاده شدن گونه اولید ۱۰ نانومتری (تقریبا برابر با ۷ نانومتری TSMC) ساخته می شوند، در بازار قیمتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار دارند. بها پردازنده های Core i5 و Core i7 مبتنی بر همین فرایند، قطعا بیشتر است.

اگر TSMC وعظ تولید پردازنده های مک را تو ابتدای سال آینده تحویل بگیرد، محصولاتی که برای AMD و Nvidia ساخته می شوند قطعا با تأخیر در تحویل روبه رو خواهند شد، در برابر حجم تولید شرکت تایوانی، محدود می شود. AMD سفارش های GPU و CPUخود را به TSMC می دهد و انویدیا هم پردازنده های گرافیکی خویشتن را با شریک آن شرکت تولید می کند. هر دو شرکت، درون بازار پردازنده های گرافیکی هم چشمی سنگینی دارند که ستاره دیگری هم در آن دیده نمی شود. در میان غول های بازار، عزب اینتل پردازنده های خویشتن را به صورت داخلی تولید می کند، ولی آن ها همچنین ظاهرا غرض دارند تا برای تولید سراب متاخر پردازنده های گرافیکی Xe HP DG2 با شریک شدن تایوانی همدستی کنند.

نخستین دشت اپل که از پردازنده های سفارشی این شرکت استعمال خواهد کرد، نقشی حیاتی برای آن ها دارد. این علیه بوسیله عنوان ویترینی برای مطالعه و مقایسه ی طراحی پردازنده های سفارشی اپل، خصوصی کامپیوترهای شخصی، داخل نظرگرفته می شود. اگرچه اپل داخل تولید پردازنده های سفارشی برای آیفون و آیپد عملکردی عالی از خویشتن نشان می دهد، اما اولین کامپیوترها مبتنی بر پردازنده های جدید، باید به تنهایی توانایی خود را از کار افتادن کنند.مقاله های مرتبط:بنچمارک اولیه از پردازنده اپل مبتنی بر آرم هویدا شددرس هایی که اپل از اشتباه های مایکروسافت تو عرضه ویندوز روی آرم می گیرد

محصولاتی که اپل احتمالا درون سال آینده بوسیله بازار نمایش می کند، بخاطر کل صنعت کامپیوتر شخصی عظمت دارد. پردازنده های جدید، معیاری برای بازیگران دیگر صنعتی می شوند تا شاید استعمال از پردازنده های مبتنی پیاده شدن آرم را بوسیله محصولات موجود x86 با جدیت دنبال کنند. درحال حاضر x86 میدان کامپیوترهای انحصاری و آقا را دون چیرگی دارد، اما شاید زنگ مخاطره بخاطر این معماری نیز به صدا در آمده باشد. چنانچه اپل بوسیله نیکی بتواند مهاجرت از x86 بوسیله آرم را ایفا دهد، ساختارشکنی عظیمی در بازاری رخ می دهد که بازیگران جدید، بوسیله خاطر ماهیت خاصش از ورود به آن واهمه دارند.

تحقیقات ترندفورس پیاده شدن محور ی یادداشت اخیر تحلیل گر سیتی گروپ انجام شد که نفع جویی نیمه میلیارد دلاری را درصورت مهاجرت کامل اپل بوسیله آرم پیش بینی کرده حیات. یادداشت مذکور می گوید اپل با استفاده از پردازنده های اختصاصی، درون هر مورد میوه خود تا ۵۰ دلار نفع جویی خواهد داشت. تحقیقات تکمیلی ترندفورس نشان انصاف که حرکت متاخر کوپرتینویی ها، صرفه جویی بین ۱/۷ تا ۳/۴ میلیارد دلار را بخاطر آن ها به ارمغان می آورد.بیشتر بخوانید:AMD می گوید Zen 3 برای رونمایی داخل سال ۲۰۲۰ آماده استمدیاتک احتمالا به زودی دایمنسیتی 600 را با پشتیبانی از 5G شناساندن می کنداینتل پردازنده های جمینی لیک را بازنشسته کرداسنپدراگون 865 پلاس کوالکام عاری مودم کانون معرفی شدآیا پردازنده های اینتل لیک فیلد کیفیت و کارایی موردانتظار را دارند؟
  • ۹۹/۰۴/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی