صنعت سازان کویر

از سال ۱۳۸۵، مسئله مخصوص سازی مشارکت مخابرات ایران با مصوبه ی هیئت وزیران آغاز و تو سال ۱۳۸۷، عملا بازپسین شد؛ ولی تو سال های قبل از نهایی شدن خصوصی سازی، همکاری مخابرات ایران بوسیله عنوان موسسه دولتی شهریه ی توسعه ی زیرساخت مبتنی بر فیبر نوری را برعهده داشت. پس از خصوصی سازی و ارائه ی اینترنت پرسرعت ADSL درون ایران و دخول شرکت های مخصوص به این بازار، مشخص شد انبازی مخابرات ایران که بوسیله شرکتی مخصوص تبدیل شده بود، انحصار زیرساخت مهمی را دراختیار دارد: فیبر نوری.

در سال های پس از خصوصی سازی، انحصار مخابرات داخل بستر فیبر نوری و VDSL نگرش مناقشه بود؛ بوسیله همین دلیل، از سال ۱۳۹۴ رگولاتوری مجوز FCP را برای شرکت هایی صادر کرد که در پی ورود به این حوزه و عرضه ی سرویس اینترنت مبتنی بر فناوری های متاخر بودند. به گزارش رگولاتوری، پروانه ی FCP از سال ۱۳۹۴ به شرکت های دارنده ی این پروانه دستور می عدل برای مقابله با منحصر شرکت مخابرات درزمینه ی زیرساخت‏ های شبکه، براساس تکنولوژی فیبر نوری شبکه خلق کردن کنند. باوجوداین، اخذ مجوز FCP نیز نتوانست کلیدی بخاطر حل این مشکل باشد؛ هرچند شرکت ها درون ازای دریافت این مجوز تنخواه گذاری هنگفتی کرده بودند. شرکت مخابرات همچنان پیاده شدن انحصار خویشتن پافشاری می ورزید و اجازه ی شبکه سازی به دیگر همکاری های مرزوبوم ی ارتباطی نمی داد. البته تعداد باهم اتحاد کردن های دارای مجوز درکنار بی نظمی سرمایه های مدخل خصوصی را نیز باید مانعی بخاطر فعالیت شرکت های مخصوص خواند. 

حال شاتل باعقد قراردادی با شرکت مخابرات در ۲۸ فروردین، توانست اینترنت پرسرعت خود را راه اندازی یواش. ۲۶ خرداد، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در توییتی، از پایان تخصیص همدستی مخابرات ایران درون ارائه ی خدمات اینترنت خانگی فیبر نوری و VDSL خبر داد. این فرمان با عقد پیمان نامه شریک شدن مخابرات و آسیاتک براساس مصوبه ی عده ی ۲۶۰ کمیسیون تنظیم مقررات شکل پذیری یافت.منحصر مخابرات؛ برهان افت کیفیت و سرعت اینترنت

موضوعی که داخل سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درون صحن بی پرده کانون مطرح شد، کاهش چونی و سرعت اینترنت داخل زمان شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی مردم بود. بوسیله گفته ی سیدمحمدجواد آذری جهرمی، دلیل کاستی چونی اینترنت مسئله نادرست خصوصی سازی مخابرات و تداوم انحصار آن بوده که موجب ارتقا و توسعه نیافتن خدمات مملکت ی اینترنت مدلل شده است.

وزیر ارتباطات گفت بحث واگذاری کانال های زیرزمینی و سیم مسی همچنان باید اصلاح شود تا سیاق برای فعالیت بخش خصوصی باز شود. نیز در مبحث توسعه ی شبکه ی ارتباطی درون استانی، یا باید مجوز داده شود که قضا و قدر ورود یواش یا راه بخاطر سرمایه گذاری جزء مخصوص بازشود.

به گفته ی وزیر ارتباطات، تکیه گاه ی صرف بر باهم اتحاد کردن مخابرات ایران مغلوط است و باید این وهله مسئولیت را انشعاب کنیم. او از شرکت مخابرات می خواهد برای ارائه ی خدمت بهتر به آدم مسبوق مغاک رقابت شود. آذری جهرمی عاقبت واقعی انحصار مخابرات را با دخالت مجلس شورای اسلامی عملی دانست و گفت مجاهدت ها در این زمینه در دولت قبلی موفق نبوده اند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است:با حل این مشکل، دیگر بخش مخصوص هم به پول نوبت نیاز ندارد و نمی توان بر قانون راه آن ها مانع ایجاد کرد و گفت پیش بروید. یکی از موانع مخابرات این است که منحصر ذاتی دارد و اجازه نمی دهد شبکه پیش برود. کانال زیرزمینی را واگذار کرده ایم؛ در صورتی که این کانال جزو انفال عمومی محسوب می شود. عرشه خیابان مربوط به کسی نیست که دولت واگذار می کند؛ اما در خصوصی سازی واگذار شده است؛ بنابراین، ابتدا باید این را برگردانند تا مسئله محلول شود.مقاله های مرتبط:آخر وعده ها برای بهبود چونی و سرعت اینترنت چه خواهد بود؟اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL و فیبر نوری دارد؟

به گفته ی حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت های پاره خصوصی و شرکت زیرساخت آمادگی دارند موانع ترقی ی شبکه ی ملی معلومات و افزایش کیفیت دسترسی به اینترنت، یعنی انحصار درون ارتباطات درون شهری مخابرات را به سرعت حل کنند. درادامه ی مقاله، نگاهی کنار تغییرات اعمال شده به خشکی امدن قضیه شکسته شدن منحصر مخابرات داخل حوزه ی اینترنت شوهردار با استعمال از فیبر نوری و VDSL و مسئله اعطای VDSL در سرزمین خواهیم انداخت.آیا شریک های خصوصی می توانند به بازار شبکه سازی وارد شوند؟

فلاح جوشقانی، رئیس سازمان انتظام مقررات، داخل گفت وگو با منضمات می گوید شبکه سازی سرمایه گذاری بسیار کلانی نیاز دارد و تاکنون، تنها شرکت هایشاتل و آسیاتک و های وب قاهر شده اند امکانات ایجاد شبکه و تنخواه گذاری در این بن را فراهم کنند. به گفته ی وی، بوسیله دلیل گران بودن شبکه سازی، به طورکلی شریک شدن دیگری نیزنمی تواندوارد این راسته شود. سؤالی که برخی درباره ی رویه اندازی اینترنت پرسرعت در ایران مطرح می کنند، این است: با وجود قدیمی بودن تجهیزات مخابرات که همکاری را عملا از نمایش ی اینترنت سریع تر از دو مگابیت برثانیه منع می کند، چرا شبکه ی مخابرات بر ترقی ی زیرساخت فیبر نوری یا FTTH تمرکز نمی کند؟

مهتر رگولاتوری باور دارد ارجاع همین ۵ میلیون پورت VDSL که درون برنامه ی امسال مخابرات است، اقدامات بسیار و تیره ای می طلبد و جدا از آن، مخابرات باید شبکه را بازسازی کند؛ به همین دلیل، بوسیله بسیار از ۴۰۰۰ میلیارد تومان تنخواه احتیاج دارد. درزمینه ی تأمین تجهیزات بازسازی شبکه نیز باهم اتحاد کردن های شاتل و آسیاتک و های وب مجوز همکاری شهود کردند تا ظرفیت لازم به بود آید و درنهایت، به صورت بیت استریم دراختیار دیگر بازیگران مملکت ی مرتبط راحتی بگیرد.مخابرات متوجه شده بخاطر سوددهی بیشتر باید با سایر شریک شدن ها همدستی کند

عاملی که درنهایت همکاری مخابرات را به فدایی همکاری ها با دیگر انبازی های اینترنتی مجبور کرده، کمبودمنابع مالی است و در همین زمینه، این مشارکت نمی تواند تعداد ۳۶۰ هزار پورت VDSL خویشتن را به تمام مشترکانش بدهد که آماده ی ارائه در سطح کشور دارد. مخابرات اکنون بوسیله این نتیجه رسیده که بخاطر سوددهی بیشتر و بوسیله کارگیری ظرفیت های خود، باید با دیگر شرکت های مملکت ی خدمات اینترنت همکاری کند.

به گفته ی مدیرعامل همکاری مخابرات ایران، تا انتها امسال ۱۱ کلان بطرف خانه قلمرو زیر پوشش اینترنت VDSL استراحت می گیرد. مجید صدری به خبرگزاری فارس می گوید VDSL بوسیله نعوظ میانگین سرعت ۴۰ مگابیت برثانیه ای برای کاربران به ارمغان می آورد.مصوبه ی بیت استریم چرا تصویب شد؟

به گزارش سایت تنظیم مقررات و ارتباطات، مصوبه ی ۲۶۰ یا مصوبه ی بیت استریم، به نیت رقابتی شدن بیشتر بازار، تسهیل در عرضه ی خدمات تو مرزوبوم ی ارتباطات مدلل سیمی/کابلی، ایجاد فرصت بخاطر کاربرد ی حداکثری از منابع و امکانات موجود دراختیار دارندگان پروانه ی شبکه ازطریق اشتراک در بسرنوشت شوم دچار کردن دسترسی، جلوگیری از هدررفتن منافع و امکان توزیع و گسترش شبکه با سرعت بیشتر در تمام نقاط کشور تصویب شده است.

به گفته ی رئیس رگولاتوری، با اجرای این مصوبه، زیرساخت های فیبر نوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با باهم اتحاد کردن های نمایش دهنده ی خدمات اینترنت ثابت (FCP و Servco) به اشتراک گذاشته می شود و با رفع انحصار مخابرات در این بخش، کیفیت خدمات افزایش می یابد و امکان انتخاب بخاطر مشترکان فراهم می شود. بااین حال، مصوبه ی ۲۶۰ از زمان تصویب درون سال ۱۳۹۶ تاکنون، به تازگی ایفا شده است. فلاح جوشقانی دلیل این تأخیر در عمل را همچنین مقاومت سخت مخابرات می داند.

رئیس موسسه انتظام مقررات به پیوست می گوید با فشارهای رگولاتوری و وزیر ارتباطات، این مصوبه بالاخره داخل حال اجراشدن بین مخابرات و شاتل و آسیاتک است. محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک، دراین باره بوسیله خبرنگار زومیت توضیح می دهد پیمان نامه بیت استریم نوع ۲ با همکاری مخابرات براساس مصوبه ی ۲۶۰ رگولاتوری، به نحوی منعقد شده که آسیاتک تو بکلی کشور و هرجا که شرکت مخابرات امکانات راه اندازی اینترنت پرسرعت را دارد، آسیاتک نیز بتواند سرویس دهی کند. بوسیله موجب این قرارداد، آسیاتک به نشانی شرکت FCP چنانچه قبلا امکانات عرضه ی سرو داخل این نگرش ها را نداشته، زمان حال بتواند با نمونه مشارکتی درج شده داخل قرارداد، از امکانات همکاری مخابرات استعمال و برای مشترکان خویشتن و درخواست کنندگان سرویس، سرویس VDSL ایجاد درنگ.

یوسفی زاده می گوید استاندارد این قرارداد با افزایش بهره وری امکانات منسوبه ی انبازی ها و به اشتراک گذاشتن آن ها بین یکدیگر، توان توسعه و سرو دهی بیشتر را برای همه مهیا می بطی ء. بااین حال، قرارداد امضاشده بین همدستی مخابرات و آسیاتک برای FTTH (اینترنت به خشکی امدن بستر فیبر نوری) نیست.مدیرعامل آسیاتک: شرکت آسیاتک هم براساس مصوبه ی ۲۶۰ می تواند شبکه سازی کند

مدیرعامل آسیاتک در پاسخ به این استفسار زومیت که «آیا مشارکت خود می تواند این زیرساخت را توسعه دهد یا تنها با استعمال از زیرساخت فیبر نوری مخابرات رفتار می کند؟»، می گوید شرکت آسیاتک هم براساس مصوبه ی ۲۶۰ می تواند شبکه سازی کند. این پیمان نامه مجزا از سنخ ۲ و با عنوان قرارداد تشویش استریم سنخ یک نامیده می شود.

یوسفی زاده می گوید تأیید این حکم برای آغاز فعالیت آسیاتک همچنین از موسسه انتظام هنجار بخاطر شهرهای بوشهر، سنندج، کرمانشاه، اصفهان و کرج اندوهناک شده و مراحل راه اندازی آن باید هنگام شود. همچنین، استفاده ی آسیاتک از امکانات مخابرات برای سرتاسر قلمرو است؛ اما بخاطر شهرهای مذکور قرارداد مجزایی حیات دارد.

یوسفی زاده اطلاع می دهد خدمات بیت استریم آسیاتک از ماه آینده راه اندازی می شود. مشترکان می توانند مودم را از شرکت تدارک کنند؛ اما خرید از خود همکاری جبری زدودن. همچنین، درباره ی عرضه ی قسطی مودم هنوز تصمیم بازپسین گرفته نشده است.هزینه ی VDSL چقدر خواهد بود؟

اول تیر، رئیس رگولاتوری درون نشستی  با اصحاب رسانه یادآور شد نرخ تعرفه ی خدمات VDSL بیشتر از بها تعریف شده ی مصوبه ی ۲۶۶ سازمان نخواهد وجود. درحقیقت، جوشقانی پیش بینی می بطی ء شرکت های FCP به قصد جذب مخاطب نفقه ها را از تعرفه ی مصوب دولت نیز کمتر حساب کنند تا درخت سرو VDSL بین مشترکان اینترنت ثابت جا بیفتد. بااین حال، تعرفه ی اینترنت VDSL بیش از دوبرابر نفقه ی ADSL خواهد وجود.

در جدول زیر، تعرفه ی ارائه ی خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت مدلل را مشاهده می کنید که دولت در سال ۱۳۹۶ تصویب کرد:تعرفه ی نمایش ی خدمت دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی پیاده شدن سیم مسی
(ADSL)ارزش بیت دانلود (بیت برثانیه)سقف* تعرفه ی ماهانه ی ارائه ی خدمت (هزار ریال)۵۱۲ کیلو بیت برثانیه۱۲۵۱ مگابیت برثانیه۲۰۰۲ مگابیت برثانیه۲۵۰۳ مگابیت برثانیه۳۵۰۴ مگابیت برثانیه۴۰۰۸ مگابیت برثانیه۵۰۰۱۶ مگابیت برثانیه۸۰۰تعرفه ی عرضه ی خدمت دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی به خشکی امدن VDSL و فیبر نوری۲۰ مگابیت برثانیه۲۰۰۰۳۰ مگابیت برثانیه۲۵۰۰۵۰ مگابیت برثانیه۳۰۰۰

رئیس محفل شورای اسلامی درون افتتاحیه ی مرکز داده ی همراه اول، پس از سخنان وزیر ارتباطات درباره ی لزوم باهم اتحاد کردن بیشتر مجلس برای توسعه ی زیرساخت های ارتباطی درون کشور، گفت زمان حال دو هزار کیلومتر فیبر نوری کشیده شده؛ اما درزمینه ی شبکه ی مدلل فیبر نوری بسیار خسته عمل می کنیم و شبکه ی ارتباطی مان متکی به مملکت ی موبایلاست.

محمدباقر قالیباف تکثیر کرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه دارد بخش مخصوص را در مرزوبوم ی اینترنت کنار بستر فیبر نوری وارد خدمات دهی نرم تا از انحصار مخابرات دربیاید و دراین مبنا اپراتورها هم نامزد هستند. به گفته ی وی ، اگر دراین میان به معاون مجلس شورای اسلامی حاجت باشد، کانون آماده است وضعیت این حصه را سامان دهد.بیشتر بخوانید:اعضای مرکز نوآوری ایران زمین بوسیله خدمات بانکداری باز دسترسی معین کردندایرانسل قدم شرکت با ستاد ترمیم مدارس را گسترش می دهدمیزان سفر مردم در خرداد ۳/۵ برابر نوروز بوده استمعماری شبکه ملی اطلاعات در جلسه شورای فضای مجازی درود شدفروشگاه های اینترنتی دارای علامت ای نماد باید قیمت بوسیله روز و سندیت متاع را اطلاع دادن کنند
  • ۹۹/۰۴/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی