صنعت سازان کویر

به گزارش همشهری آنلاین هیات باستان شناسی تپه اشرف روز گذشته در حال ایجاد گمانه های بعدی بودند که در یکی از این گمانه ها بوسیله گورخمره دوم رسیدند. این گورخمره ها  فرضیه وجود گورستان دوره اشکانی را تو اصفهان می تواند به تایید برساند.

سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف معتقد است که این قبرستان می تواند مدت معین زیادی داشته باشد. علیرضا جعفری زند روز جمعه به ایرنا گفت: در اولین کشف تدفین گورخمره تصور ما بر این حیات که باید به بقیه گورخمره ها مشت جلوه گر کنیم تا اینکه روز گذشته توانستیم  یکی دیگر از این گورخمره ها را  اطلاع کنیم.

این باستان شناس یقین دارد که درون امتداد کاوش ها به نمونه هایی دیگر از این نوع دفن مواجه خواهند شد. در واقع  کشف دومین گورخمره در محدوده شرق تپه اشرف به هیات باستان شناسی تل اشرف مدلل کرد که آنها به احتمال با یک گورستان اشکانی روبه رو هستند.

بوسیله گفته ریحان زند این قبرستان حاوی شواهد و مستندات مهمی از تاریخ پیش از اسلام اصفهان است که در پرده ای از شبهه  قرار داشته و حالا این گورستان می تواند شعاع بخش بر نقاط تاریک تاریخ اصفهان باشد.

وی  تو گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیشتر از بزرگی کشف این گورستان گفت: تاریخ دهات اصفهان بسیار با جلال است چراکه  از اصفهان پیش از اسلام  معلومات نجیب اندکی وجود دارد. بارها در تاریخ های جغرافیانویسان دوران اسلامی و همچنین کتاب جغرافیای بطلمیوس کنار جلال  شهر اصفهان بوسیله نشانی  یکی از نقاط مهم امپراتوری پیش از دوروبر اشکانی و پس از آن  تاکید شده است ولی آثار ملموس و مستندات ما دراین باره  بسیار اندک بوده است.

حامی هیات باستان شناسی تل اشرف افزود: هنگام سال های اخیر دستاورهای مهمی  در تپه اشرف داشته ایم و مهم برنده از آن اینکه اینک بوسیله قبرستان پیرامون اشکانی رسا ایم. به نعوظ غریزی نوع دفن به لحاظ فرهنگی و مذهبی حاوی مفروضات یدکی است  چراکه هر جنس تدفینی تماس به طریقت و آیینی دارد که افراد از آن پیروی می کردند.

این باستان شناس دستیابی بوسیله گورستان دوره اشکانی را نوید بخش پرده برداری از تاریخ مبهم اصفهان پیش از اسلام دانست و افزود: به نقل از تاریخ، اصفهان درون زمان اسکندر جز شهر های عمده و در زمان اشکانی سوا ناحیه الیمایی ها بوده است.الیمایی ها اقتدار محلی داشتند اما  دامن سلطه اشکانیان بودند و ناحیه آنها خوزستان و کمی از اصفهان بوده است.

 وی اضافه کرد: از سال ۸۹ که کاوش ها را تو تل اشرف شروع کردم، قطعات سفال های شاخصی از دوره سلوکی و اشکانی شناسایی کردیم  اما سوال ابد برای ما این حیات که چگونه با معماری این دوره ها برخورد خواهیم کرد؟ و یا اینکه اگر سکونتی از دروره اشکانی در اصفهان بود دارد، محل دفن آنها کجا بوده است؟

این باستان شناس با اشاره به فراوانی تخریب هایی که در طول زمان و به خصوص درون سال های اخیر تپه اشرف و اطراف آن را تحت فایده گسترده صبر داده است گفت: سوالات ما درباره سکونت اشکانیان همچنان پابرجا بود تا اینکه در قضیه لوله گذاری اداره آب و فاضلاب بوسیله برهان حس موضوع، این طرح را به مدت یک  سال و نیمه ایستا کردم تا بتوانیم به صورت علمی داخل این محدوده فرمان کنیم.

اشاره جعفری زند به طرح لوله گذاری آب به سوی شرق اصفهان است که به کشش ششصد متر، حدفاصل سه راه بازارچه تا تقاطع مهر تو خیابان خواستار دوم بخاطر نجات بخشی آثار و شواهد تاریخی تل جی و تپه اشرف راکد شد.

پیازچه زند خاطرنشان کرد: ابد خیال می کردم گورستان باید جایی در حدود شرق تپه خواه تو سرنوشت های شمالی آن باشد و خوشبختانه با ساختن گمانه زنی ها بوسیله لایه ای که دفن دوره اشکانی  را داشت رسیدیم.

ریحان زند تپه اشرف و تل جی را گستره ای بوسیله بی قراری متصل دانست که امروز خیابان، خانه ها و خیابان کوچک ها این گستره را از هم استثنا کرده است.

وی معتقد است ضلع غربی و شرقی تپه  اشرف، جایی که اینک  فضای سبز پارک و نمایشگاه بین المللی اصفهان راحتی خمود است، همه جز بقایای  فرهنگی مدفون هستند.

 در استان اصفهان  تنها در سیلک کاشان گزارش کشف یک گورخمره حیات دارد. بنابراین کشف دوگورخمره تا این لحظه و البته رسیدن بوسیله گورستان پرگیر اشکانی در تنها تپه تاریخی شهر اصفهان وقار دستاوردهای گمانه زنی های اخیر هیات باستان شناسی تل اشرف را نشان می دهد.

در روزهای اخیر داخل پی گمانه زنی های هیات باستان شناسی تل اشرف،  یک چاه سنگی ساسانی به عمق شش متر، سفال های سالم آل بویه، سلجوقی، قطعات سفال های اشکانی و ساسانی و یک گورخمره اشکانی وقوف شد.

در جای پا کشف گورخمره اول، التماس تبدیل مجوز گمانه زنی به کاوش از لفظ سرپرست هیات باستان شناسی تل اشرف به راه اندازی کل میراث فرهنگی اصفهان  و پژوهشکده میراث فرهنگی  در تهران داده شد تا برخی از گمانه ها بوسیله ترانشه تبدیل شود.

تپه تاریخی اشرف تو شرق اصفهان و درون کرانه زاینده رود راحتی دارد. کاوش تو این تپه سال ۸۹ فاتحه و با صعود  جگر منفصل متوقف شد. حالا اما با عفو ۲ سال از آخرین فصل کاوش منفصل دیگر  منفصل هفتم این کاوش ها درون سال جاری تو پی عملیات استقلال کمی آثار مدفون تپه جی و بسرنوشت شوم دچار کردن شمالی تل اشرف با توقف طرح لوله گذاری آب به سمت شرق اصفهان شروع شد. یافته های این تپه تاریخی در روستا اصفهان مربوط به دوران هخامنشی تا قرن دوازدهم  هجری قمری است.
  • ۹۹/۰۳/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی